Artikel ID: 29
Datum skapad: 2013-09-01
Datum senast ändrad: 2013-09-06
Rubrik: Gösdrömmar blir verklighet!
Författare: Rob

Gösdrömmar blir verklighet!

Ingen fiskeintresserad har väl kunnat att missat bilder på enorma gösar tagna på den nu så populära metoden ”Prickskytte”. Metoden har revolutionerat gösfisket i Sverige och så även vårat. Hört någonstans ifrån att det var Klas Hagert från CWC Fishingteam som är grundaren till metoden. Om så är fallet ska du ha ett stort TACK.

Förra hösten så tog vi oss an metoden och började jakten efter denna vackra fisk. Det blev många pass och fisket visade sig inte vara så lätt som man hade hoppats. Men med vintern i antågande så hade jag och min teamkamrat Pepson båda höjt våra personbästa markant, med två magiska gösar över 6.5 kilo. Detta var fiskar man knappt vågat drömma om ett par år tidigare. Storgösen har nämligen gäckat mig i många år. Visst fick jag fisk på både trolling, spinn och vertikaljigg innan, men de riktigt stora höll sig undan.

Fisket började otroligt trögt detta år och det tog närmare 30 timmar innan första gösen över fem kilo fick syna insidan av båten. Det var vår numera avtackade teamkamrat Karl Linden som fick äran att drilla fisken. Samma dag fick vi två höga treor vilket bekräftade att vi var något på spåren. Jag och Pepson bestämde oss för att göra en rejäl satsning och köra hårt en tid framöver.

De kommande nio passen så får vi hela tio stycken gösar över fem kilo och sex stycken pressar vågen över sex kilo. För oss så är detta helt galet. Tittar man på siffrorna så här i efterhand så ser det enkelt ut. Men många dagar har fisket varit otroligt svårt och gösarna har varit helt hopplösa att få på kroken. Vissa pass var gösarna konstant i rörelse så att de mer eller mindre var helt omöjliga att släppa jiggen på. Gösarna har ofta ratat allt vi erbjudit dem, men ibland har allt gått vägen med stenhårda hugg från den undre världens vampyrer.

En fisk som etsat sig fast på näthinnan var en riktig praktgös som vi lyckades lura två gånger. Fisken stod parkerad på 8 meters djup och jag min dumma fan ville prova en ny tackling av jiggen. Fisken stiger direkt och klipper betet stenhårt och ett helt perfekt mothugg följer. Jag hinner känna en massiv tyngd innan fisken går loss. Pepson styr båten enligt konstens alla regler och lyckas lokalisera fisken igen. Jag tar fram en ny jigg och får snabbt ner den till gösen på nytt. Efter flera minuters trixande, precis när vi är redo att ge upp, stiger den igen och hugger bestämt. Den här gången går allt som det ska och efter en hård batalj ligger det en 90 centimeter lång gös i håvgarnet.
Den vägs till 6.65 kilo och får omedelbart friheten åter.

2013-07-29 är ett datum att lägga på minnet, det var dagen då teamet fick sin första gös över sju kilo på pelagiskt prickskytte.
Vi söker av ett område vi normalt sett aldrig fiskar då det känns ohett helt enkelt. Men det dröjer inte länge innan vi hittar på ett eko som ser ut att kunna vara en större fisk. Det är Pepsons tur att fiska och han sänker ner jiggen och stannar en meter ovanför. Två lockryck och fisken stiger så fort att ekolodet inte ens hinner med att registrera det förutom en blinkning i skvallerfönstret. Min vän sätter in ett hårt mothugg och det svarar härligt i Veritas-spöet. En segdragen kamp mellan människa och djur utspelar sig innan en brutal gös bryter ytan. Gösen är både grov och lång, helt jävla brutal helt enkelt.
Den mäts till 92 centimeter och väger in på stöddiga 7.6 kilo och ett nytt Teamrekord är ett faktum.

Tog med mig flickvännen och min ettriga terrier ut på ett pass en lördag i slutet av augusti. Fisket var mycket trögt och jag hittar bara två finare fiskar på hela dagen, bara en behagar att hugga.
Fisken visar sig väga fina 6.23 kilo och vara 89 centimeter lång.

Dagen efter åker jag och Pepson ut för att ta en batalj med de stora gösarna. De områdena vi normalt fiskar är helt tomma på fisk så vi åker dit jag fick gösen dagen innan. Nu börjar det dyka upp intressantare saker på ekolodet. Men de visar föga intresse för vad vi presenterar för dem. Vi bestämmer oss för att gå upp i storlek och testar en tio tums Fin-S. Pepson släpper betet på ett fint eko som stiger bestämt mot jiggen och hugget är brutalt. Min kamrat drillar fisken exemplariskt och jag kan ganska snart låta håvgarnet sluta sig runt en sagolik gös.
Fisken väger hela 6.896 kilo och visar upp hela sin styrka för min kamera. Vi är helt ifrån oss av lycka över den andra sexkilosen på två dagar, men det skulle inte sluta här.
Innan vi åker hem så får jag en sista chans att få locka en gös till hugg. Jag känner direkt att det är en bättre fisk och jag pumpar den sakta upp i etapper mot båten. Upp kommer en gös som är den grövsta gös jag skådat under hela mitt liv som sportfiskare. Proportionerna är helt sanslösa och jag blir alldeles skakig i händerna när jag ska hålla upp min största gös någonsin för Pepson när han låter bilderna hagla.
Den vägs till 7.83 kilo fördelat på 90 centimeter. Jag sätter i fisken i sitt rätta element och den simmar majestätiskt ner i djupet. Kvar står jag och stirrar apatiskt ner efter den. Det kändes som att allt var en dröm men jag vaknar av att min kamrat säger grattis och frågar hur det känns att hålla det åtråvärda teamrekordet på gös…

Nedan följer toppvikterna på gösarna från de senaste åtta passen:
5.05 kg, 5.4 kg, 5.4 kg, 5.6 kg, 5.88 kg, 6.2 kg, 6.23 kg, 6.65 kg, 6.896 kg, 7.6 kg och slutligen en makalös gös på 7.83 kg.

Om detta ska fortsätta, hur kommer det då att se ut efter 100 pass?